Friday, January 20, 2012

Section 5.1: The Basics of Counting: Discrete Mathematics and Its Applications: Page -3





Rosen, Discrete Mathematics and Its Applications, 6th edition
Extra Examples
Section 5.1—The Basics of Counting


p.340, ico at Example 14

#5.   Find  the number  of strings of length  10 of letter of the alphabet, with no repeated letters that havvowels in the first two positions.

Solution:
Keep in mind a row of ten blanks:                                                   .
We will first count the number  of ways to place vowels in the first two blanks.  We can choose any of the fivvowels for the first blank and any of the remaining four vowels to put  in the second blank.  Because we must do both,  there are 5 · 4 = 20 ways to place the two vowels. Nex we will place eigh of the remaining  24 letter in the remaining  eigh blanks.   This  can be done in 24 · 23 ··· 18 · 17 ways.

Therefore,  by the  product  rule, the number  of ways to place vowels in the first two blanks and eight letters in the remaining  eight blanks is
(5 · 4) · (24 · 23 ··· 18 · 17 


p.340, ico at Example 14

#6.   Ten men and ten women are to be put  in a row. Find  the number  of possible rows.

Solution:
Keep in mind a row of twenty blanks.  There is no restriction on how the  men and women can be placed 
in a row, so the answer is 20 · 19 · 18 ··· 3 · 2 · 1 = 20!.


p.340, ico at Example 14

#7.    Ten  men and  ten women are to be put  in a row.  Find  the number  of possible rows if no two of the same sex stand adjacent.

Solution:

Keep in mind a row of twenty blanks If no two of the same sex stand in adjacent positions, then there are two possible patterns, using M for male and F for female:

MFMFMFMFMFMFMFMFMFMF  and   FMFMFMFMFMFMFMFMFMFM.
We will count the number  of ways of achieving  the first pattern and  double  this number  to find the  finaanswer The first man can be chosen in 10 ways, the first woman can be chosen in 10 ways, this second man can be chosen in 9 ways, etc.  
Thus,  by the extended  product rule, each pattern can be obtained  in 10 or (1· 9 ··· 2 · 1)2   ways.  
The second pattern can be obtained  in the same number  of ways, so we double the answer to get 2(10 · 9 ··· 2 · 1)2   = 2 · 10!2 .

 p.340, ico at Example 14

#8.   Ten men and ten women are to be put  in a row. Find the number  of possible rows if Beryl, Carol, and Darry want to stand next to each other in some order (such as Carol, Beryl, and Darryl or Darryl Beryland Carol).

Solution:
Keep in mind a row of twenty blanks.

We first consider  the  arrangements where Beryl, Carol,  and  Darryl stand  next  to each other in that orderWe begin by putting the  17 other  people in a row, which can be done in 17! ways 
No matter how the  1are place in a row, Beryl, Carol,  and  Darry can either be inserted  (in that order)  between  two of the 17, or else placed at one of the two ends.  This is pictured  in the following diagram,  where the  17 x’s represent the 17 people placed in a row. 
There  are 18 places in which Beryl, Carol, and Darryl can be placed together
 16 places between the x’s and two places on the two ends  marked by blanks.


x       x       x       x       x       x       x       x        x       x       x       x       x       x       x       x       x
Therefore,  the number  of ways to place the 18 people, with Beryl, Carol, and Darry next to each other (in that order) is But  Beryl, Carol, and Darryl can be permuted in 3! ways.  Therefore,  the final answer is 17! · 18 · 3!.


p.342, ico at Example 17

#1.   Find  the number  of integers from 1 to 400 inclusive that are:
(a) divisible by 6.
(b) not divisible by 6.

Solution:
 (a Ever sixth  integer  from 1 to 400 is divisible  by 6, yielding    400    = 66 (Note Whe we divide  400 by 6 we obtain 66 2/3 The fraction 2/3 indicates  that we are two thirds of the way toward the next integer
divisible by 6, which is 402. We round down because 402 is beyond the range of number from 1 to 400.)
(b) From par (a) we know that 66 integers from 1 to 400 are divisible by 6. Hence the number  thaare not divisible by 6 is 400  66 = 334.

p.342, ico at Example 17

#2.   Find  the number  of integers from 1 to 400 inclusive that are:
(a) divisible by 6 and 8.
(b) divisible by 6 or 8.

Solution:


(a) Divisibility by a and b is the  same as divisibilit by the least common multiple  of a and b.  Therefore, divisibilit by 6 and 8 is the same as divisibilit by 24. The answer is   400    = 16.

(b) We cannot take the number  of integers divisible by 6 and add to it the number of integers divisible by 8because this would count integers such as 24 or 48 twice (because they are divisible by both 6 and  8).  We need to use the inclusion-exclusio principle  to avoid the double  counting.
Let A1   = {x | 1  x  400,  x is divisible by 6 and   A2   = {x | 1  x  400, x is divisible by 8}. We want
|A  A2 | By the inclusion-exclusio principle  we have
|A  A2 |= |A1 | + |A2 | |A  A2 |
=   400   +   400      400  
= 66 + 50  16
= 100.
Note:   When  the wor “or”  appear in   counting  problem,  it  is  wise strateg to  consider  using  the inclusion-exclusio principle.

p.342, ico at Example 17

#3.   Find  the number  of strings of length  10 of letter of the alphabet, with repeated letter allowed, (a) that begin with C and end with V.
(b) that begin with C or end with V.

Solution:
 (a) Keep in mind a row of ten blanks:                                                  .

If the string has the form
C                                        V ,

there are 26 ways to fill in each of the eight intermediate blanks.  Hence there are 268   strings of this form. (b) We need to count the number  of strings that have the form
C                                                 or                                                 V
The  number  of strings of each form is 269.   However,  we cannot  simply  add  the  two numbers  to get  our answer If we do this we are counting  the numbe of string of the for C                                                                                   V   twice because each such string fits both  patterns.

We need to use the inclusion-exclusion principle to avoid the double-counting Let A1   be the set of all strings of length  ten that begin with C and let A2    be the set of all strings of length  ten that end with V. We want
|A  A2 | But  by the inclusion-exclusio principle, 
|A  A2 | = |A1 | + |A2 | |A  A2 |
= 26 + 26  268.

(The  ter 268   was obtained  as the size of A1    A2 , which is the set of all strings of length ten that begin with C and end with V.)


No comments:

Post a Comment